Søk Mediestipendet fra Tro & Medier! Frist 31. mars.

Les mer

Vurdere, velge, vitne – en høst med gode medievalg

av | 22. aug, 2019 | Mediekommentaren

Vurdere, velge, vitne – en høst med gode medievalg

av aug 22, 2019

Tenk deg at du en dag kommer inn i en matbutikk der butikksjefen møter deg og leder deg bort til hyllene med smågodt. «Værsågod, spis så mye du vil!» sier han – og du står der storøyd og er overbevist om at dette er en drøm. Sure bananer, gelekrokodiller og sjokoladefamilien i lange baner! «Det er forresten et lite ‘men’ her», sier butikksjefen. «I natt har det vært noen inne osprøytet skadelig væske i noen av eskene. Derfor kan vi ikke selge godteriet. Men du kan få spise så mye du vil!» 

Jarle Haugland
Daglig leder, Tro & Medier

Hva gjør du? Lar du være å spise? Tar du sjansen på at det går bra? Eller finnes det en tredje mulighet? Jeg er såpass glad i godteri at jeg ikke hadde gitt opp med en gang. Jeg hadde snakket med butikksjefen om han visste noe mer. Var det noe tegn på hvilke godterier som var farlige å spise? Kunne man for eksempel lukte eller se det på dem, om man studerte dem nærmere? 

Situasjonen er ikke så ulik den vi – og ikke minst barn og unge – utsettes for daglig i møte med mediene. «Værsågod», sier appene, nettsidene, spillene, seriene og filmene. «Konsumer så mye du vil!» Og sjelden følger det med en advarsel om at noe av innholdet er skadelig 

Løsningen noen få velger, er å nesten helt la være å bruke mediene. Andre konsumerer ukritisk, uten å tenke på hvilke verdier som formidles og hvordan både teknologi og budskap påvirker oss. I Tro & Medier ønsker vi å utfordre til gode medievalg, til å gå litt nærmere «mediehyllene». Lukt, se, analyser. Snakk sammen, foreldre og barn, i vennegjenger og i menighetens smågrupper. Hent gode ressurser fra Damaris Norge. Vurder medienes godtehyller kritisk – både teknologiens og budskapenes påvirkning på deg. 

Og når du har vurdert: Ta valg som gjenspeiler hvem du vil være i lengden, ikke bare ut fra umiddelbar tilfredsstillelse. Hva vil det si å følge Jesus i denne mediehverdagen? Hvordan møte ethvert mediebudskap med hans blikk?  

August er for mange tiden for en ny start. En tid for endring, fornyet motivasjon og viktige beslutninger. Jeg vil oppfordre deg til et «nytt-semester-forsett»: Vurder, velg og vitne 

Vurder mediene – teknologien og budskapene.  

Velg «alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros», for å låne ord fra Paulus.  

Og når du gjentar de gode medievalgene, blir de til slutt en del av din karakter – og du er, enten du vet det eller ikke, et vitne om godhet, sannhet og tro. 

Tro & Medier ønsker deg en god mediehøst! 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$
Kristenretten

Kristenretten

Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!

Arven etter Adam innsamling

Arven etter Adam innsamling

Arven etter Adam forteller evangeliet til barn, og skal nå oversettes til norsk. Bidra til å få skikkelig gode norske stemmer i serien!

Jesus synlig i julen

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

Slaveri i Bibelen

Slaveri i Bibelen

Slavehold i bibelsk tid var noe annet enn det vi ofte tenker på i dag når vi tenker på slaveri. Så hva sier egentlig Bibelen om slaveri?

#
$